Podstawy

Jak nie oświetlać wizualizacji 3D?

Ja wiem, że najłatwiej jest po prostu wrzucić na górze wielki plane,
który oświetli wszystko na wizualizacji 3D. Sam robiłem to przez długi czas.
Ale to może zabić Twoje rendery i projekt sam w sobie.
Są na to zdecydowanie lepsze sposoby. I co ważne – równie szybkie!

Jaki to sposób na przykład?

WYRZUĆ WSZYSTKIE ŚWIATŁA Z RENDERU.. 😀
Serio.
Brzmi szalenie, ale zaufaj mi.

Zaczynamy?
W takim razie, najpierw musimy wiedzieć jak nie robić.

Dobra, to jak nie chcemy,
żeby wyglądała wizualizacja 3D?

Spójrz na render poniżej – tak NIE ROBIMY.

plaska wizualizacja 3D
 

Mamy oświetlone wszystko, ale pewnie to widzisz.
Jest po prostu płasko, mdło i wszystko się zlewa w jedną masę.
Ble.

I spoko, moglibyśmy dłubać i kombinować z tymi światłami, które wrzuciliśmy wcześniej.
Ale często poprawienie i dopasowanie już istniejących świateł, to droga przez mękę.

Jest zbyt wiele zmiennych, które są zależnie od siebie nawzajem.

Zaznacz wszystkie i usuń (jeśli są zgrupowane z lampami, to pamiętaj żeby je rozgrupować).

Piszę to, bo ostatnio sam miałem taką sytuację.
Dokładnie tę z renderu powyżej.
Przekombinowane.

Zrobiłem zmianę, która zajęła 5 minut.

Jak nadać głębi wizualizacjom 3D?

Usuńmy sobie ten vraylight (albo coronalight), który był plane’m.
Zamiast tego dodajmy kilka małych punktów.
Rozmieśćmy je strategicznie.

I co może to zmienić? – pomyślisz pewnie.

Ha! Sprawdź to! 😀

wizualizacja kominka

Co tu tak naprawdę się wydarzyło?

  1. Usunąłem wszystkie światła we wnętrzu, zostawiając tylko hdri jako bazę.
  2. Przyciemniłem bazowe światło, żeby wyglądało tak jak naturalne wieczorne światło.
  3. Wrzuciłem trzy, punktowe światła do wnętrza, oraz jedną sferę podbijającą moc kominka.

Jak te światła są rozmieszczone?

Poniżej znajdziesz screenshoty z programu (w tym wypadku 3ds Max, ale zrobisz to też w każdym innym jak np. sketchup, archicad czy blender).

jak ustawic swiatla 3ds max
widok swiatel top 3ds max

Czy nie wygląda to przytulniej?
To 5 minutowa zmiana.

Często nie trzeba mocno kombinować. Szczególnie jeśli zna się pewne schematy i patenty, które będziemy omawiać w nadchodzącym kursie.

Na co uważać przy oświetlaniu renderów 3D?

Z reguły wrzucamy za dużo świateł.

Mało tego, często robimy je zbyt mocne.

Chcemy doświetlić całe wnętrze, ale to często powoduje płaski render, bo brakuje mu głębi (która powstaje dzięki cieniom).

Także, następnym razem, pamiętaj proszę o tych światłach i ich mocy.
Więcej niekoniecznie znaczy lepiej.

A co dalej?

Sprawdź prost o ogniskowych – pomoże Ci uniknąć błędu, który powoduje zakrzywienie perspektywy 😬

Trzymaj się Łowco Renderów!

Patryk Arendt

Author

Patryk Arendt